Home / מודעות עצמית

מודעות עצמית

מודעות עצמית הינה שימת לב למעשים שאנו מבצעים, לרגשות שאנו חשים, לכוונות ולתחושות שלנו בזמן שהם קורים.
לפי התאוריה הפסיכואנליסטית של פרויד, החלק המודע שלנו הינו כקצה קרחון מעל פני המים, כאשר החלק העיקרי שנמצא מתחת למים הוא התת מודע. בין שני החלקים ישנו חלק קטן נוסף שנקרא הקדם מודע . חלק זה מכיל ידע/זכרונות שבקלות ניתן להעלות למודע כמו למשל מהי בירת איטליה, התשובה אינה נמצאת במוחנו כל הזמן אך ברגע שצריכים אותה , היא נשלפת.

האם אני מודע לעצמי?

מודעות היא עניין שגובל במידה מסוימת של סובייקטיביות, אנשים מעריכים את מידת המודעות שלהם לעצמם באופן שונה מזה שבו אחרים רואים את מידת המודעות שלהם, המודעות כולה, היא עניין מורכב למדי ומכילה מרכיבים מדימוי עצמי וביטחון עצמי.

המורכבות נובעת מכך שהרבה פעמים חוסר מודעות לעצמנו מתקשה לצוף על פני השטח.
כך, אנשים ללא מודעות לעצמם עשויים להיות בטוחים שהם מכירים את האישיות שלהם, את תחומי העניין, את ההתנהגות שלהם וביטוייה אצל הסובבים אותם ועוד.
בעוד בפועל, הם אינם מודעים לעצמם ולכן נכשלים בתחומים שונים או חווים תגובות מהסביבה שאינם מבינים את חלקם האישי ביצירת אותן תגובות, כאשר אדם חושב שהוא מודע לעצמו אך המציאות היא אחרת, נוצרת ללא ספק בעיה שהפער עליה הוא מהקשים לגישור בשל היות אותו אדם חושב שאין משהו שצריך לשפר או לתקן.

למה מודעות עצמית חשובה?

הבעייתיות הנובעת מחוסר מודעות, קשורה לכך שלעתים אנשים ללא מודעות לא תמיד מצליחים להגשים את עצמם או מתקשים למצוא אושר ושלווה, ובגלל חוסר המודעות אין הם מקשרים בין מעשיהם/התנהלותם למציאות חייהם.
הבעייתיות עם חוסר מודעות עשויה לבוא לידי ביטוי כך- אדם עוסק בתחום מסוים, הוא מצליח מאד בתחומו ומתפרנס יפה. אולם, הוא לא מאושר.
ייתכן שמודעות עצמית הייתה מלמדת את אותו אדם שלמרות הצלחתו הגדולה בתחום המדובר, הוא אינו אוהב את מה שהוא עושה וזה לא מספק עבורו מקור לאושר, סיפוק והנאה.
בעזרת מודעות, ניתן לכוון את עצמנו למקום המתאים לנו בחיים וזאת משום שאנו יכולים להכיר את מי שאנחנו ואת מה שאנחנו רוצים באמת.

כיצד אפשר להשתמש במודעות לטובתנו ?
כאשר האדם מפתח התנהגויות המפריעות להתנהלות התקינה של חייו, ניתן בעזרת טיפול נכון להעלות למודעות את הגורמים לתופעות אלו בין אם הם נעוצות בילדות או בטראומות כלשהן . ברגע שהדברים נמצאים  במודע , השלב הראשון בדרך לריפוי כבר הושג. השלב הבא הוא באמת ההתמודדות עם התופעות. קחו למשל אדם עם הפרעת אכילה.ברגע שיהיה מודע לדחפים שמביאים אותו לאכילה מופרזת, בפעם הבא שירצה לאכול מאכלים מזיקים , יהיה מודע לכך שהוא אוכל דברים שמזיקים לו ועם הזמן הצורך שלו יפחת.

כיצד אפשר להגיע אל הלא מודע?
בלא מודע נמצא חומר שקשה לנו להתמודד אתו. ניתן להגיע אליו בתנאים מסוימים כמו טיפול פסיכולוגי, היפנוזה, חלומות, פליטות פה פרוידיאניות וכולי. במזרח משתמשים ביוגה , מדיטציה והתבוננות פנימה תוך כדי הרפיה מלאה של הגוף.

שיטות לשיפור המודעות:

ראשית, כדאי לעצור מדי פעם ולהעריך בעצמכם את מידת המודעות העצמית שלכם.
חשבו מתי בפעם האחרונה הרגשתם סיפוק בתחומים שונים, נסו להעריך עד כמה אתם מרגישים מתאימים לזוגיות הנוכחית, מקום העבודה ועוד.
כמו השתמשו במערך התמיכה הקרוב שלכם, העלו את נושאים לבחינה מול אנשים עליהם אתם סומכים, בקשו מהם פידבק על התנהלותכם מולם, על התנהגותכם, על תפקודכם בעבודה, במערכות יחסים ועוד.
פעולות אלו יסייעו לכם לדעת האם אתם צריכים לשפר את רמת המודעות שלכם.
במידה ואתם חשים שאינכם מודעים מספיק או שאולי אינכם יודעים איך לבחון את הסוגיה, ייתכן שייעוץ מקצועי יכול לעזור לצורך שיפור המודעות, ייעוץ ע"י מטפל או מאמן אישי (קואוצ'ר) רצוי עם התמחות וניסיון רב בתחום עשויים לפתוח לכם דלתות פנימה לתוך עצמכם, מקום לחקור ולהגיע לתשובות וללמוד ליצור מודעות עצמי בריאה, מתוך ביקורת עצמית בונה ולא מתוך הרס עצמי

מודעות עצמית גבוהה היא כלי לאיזון איכות החיים שלכם.
היא מכוונת אתכם להתקדם ולדעת היכן אתם נמצאים באמת, מתי לבקר את עצמכם ומתי לשאוב עידוד וחיזוק מהתנהלותכם.

האם ניתן להיות יתר מודע?
כן. הכוונה למודעות מסוג שונה שמהווה בעיה בחייו של האדם. יתר מודעות יכולה להוביל לביישנות משום שהאדם מרגיש שכל דבר שהוא עושה יתפס כמוזר או חריג. גם במקרה כזה העלאה למודעות של המצב תעזור והאדם יהיה יותר משוחרר .
לסיכום , השאיפה הינה להצליח להביא את עצמו למודעות עצמית בה אנו מודעים למניעים של התנהגותנו ויכולים לשלוט בה. כך תובטח לנו התנהלות קלה יותר בחיינו, התגברות על מכשולים והצלחה במעשינו.

 

Live Chat Software